XXIX Festiwal Ars Cameralis

Artykuł sponsorowany Instytucja kultury Ars Cameralis
22 października (czwartek) g. 18:00

Więcej światła!
bivocus mutantur
Instalacja: Yvonne Goulbier (DE)
Miejsce: Muzeum Górnośląskie, Bytom
Wstęp wolny
Instalacja będzie dostępna do 22 listopada

Instalacja bivocus mutantur, wpisana w kubaturę jednego z pomieszczeń Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, obejmuje dwie korespondujące ze sobą płaszczyzny o identycznych rozmiarach i uzupełniających się kolorach – czerwonym i zielonym.

Pośrodku pozbawionego innych przedmiotów pomieszczenia znajduje się podest, na którym zostały zamontowane pod różnymi kątami jasnoczerwone, amorficzne kształty. Oświetlone, wydają się lekko unosić nad powierzchnią podestu. Rodzą skojarzenia z żywymi, kwitnącymi formami o niezidentyfikowanym rodowodzie i kształcie. Te same formy usytuowane na przeciwległej środkowej ścianie na końcu pomieszczenia – w linii wzroku, nad podestem – lśnią bladozieloną barwą. Są efemeryczne i pozaziemskie.

Dwie jednakowe płaszczyzny, identyczne kształty, dopełniające się kolory… Wydaje się jednak, że natura przekształciła je w różne formy.

YVONNE GOULBIER
Niemiecka artystka, która od ponad 40 lat pracuje ze światłem. W swoich pracach wykorzystuje przede wszystkim materiały fluorescencyjne i promienie UV, aby stworzyć poetycką atmosferę i ukazać „duszę” pomieszczenia. Głównym tematem prac Yvonne Goulbier jest postrzeganie rzeczywistości i jej zmiana. Artystka, działając zazwyczaj w przestrzeni publicznej, odsłania i rekonfiguruje ciemne przestrzenie w blasku barwnych pigmentów.

Twórczość Yvonne Goulbier sytuuje się w obszarze sztuki światła, choć niektórzy badacze twierdzą, że nie jest artystką światła, lecz ciemności. Czerń jest bowiem stanem, z którego mogą wyłaniać się nowe kształty. Zanim pomieszczenia ujawnią swoje opalizujące, nowe życie w blasku barwnych pigmentów, wypełnia je ciemność. Yvonne wykorzystuje światło jako instrument techniczny, a przestrzeń – jako inscenizacyjną zmienną, dzięki czemu architektura i światło pojawiają się w odrębnej formie. Prawdziwy akt twórczy artystki polega zatem na radykalnym usunięciu istniejącej rzeczywistości i stworzeniu nowej – takiej, w której pojawiają się „wewnętrzne obrazy” zrodzone z tęsknoty za innym światem.

Yvonne Goulbier wybiera zazwyczaj pomieszczenia, do których nie dochodzi żadne źródło światła, dzięki czemu dany obiekt, pokryty fluorescencyjną farbą i oświetlony światłem UV, przybiera nieuchwytny kształt. Forma stworzona za pomocą koloru i światła staje się istnieniem koloru, czystą świecącą barwą, świetlnym odniesieniem wobec jego rzeczywistego obrazu. Materiał użyty w procesie twórczym może być zupełnie banalny. Ważne jest, by uwolnić go od oryginalnej, specyficznej „normalności” i – za pomocą wspomnianego światła i koloru – wprowadzić w stan „sztuczności innej rzeczywistości”. Nie bez znaczenia dla Yvonne pozostaje również sama przestrzeń – artystka sumiennie bada strukturę, historię i namacalną aurę pomieszczenia, w którym znajdzie się instalacja. Materiał wyjściowy przestrzeni jest bowiem niezwykle ważny dla późniejszej transformacji.

Yvonne Goulbier urodziła się w 1953 roku w Kaiserslautern, mieszka i pracuje w Hildesheim. W latach 1974–1979 studiowała projektowanie wnętrz. W latach 1980–2011 współpracowała z mężem, rzeźbiarzem Klausem Goulbierem (1951–2011). Wystawiała w renomowanych instytucjach, takich jak Muzeum Folkwang, Centrum Międzynarodowej Sztuki Światła w Unna, Muzeum Sprengla czy Villa Massimo. Została wyróżniona licznymi stypendiami i nagrodami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: XXIX Festiwal Ars Cameralis - Dziennik Zachodni

Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto