Jest najkorzystniejsza oferta
Jak informuje GDDKiA, najkorzystniejszą ofertę na zabrzańskie centrum - złożyła firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima, która jest również wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego. CPW to kluczowy element Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na europejskiej sieci TEN-T (sieć dróg między Morzem Adriatyckim i Bałtyckim), budowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wieloletniego przedsięwzięcia wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) na sieci dróg krajowych. Celem CPW jest wykonanie oprogramowania centralnego wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, który będzie sterować całością systemu w kraju.
Oferta złożona przez firmę Alumbrados Viarios Sociedad Anonima na regionalne centrum zarządzania w Zabrzu Kończycach jest warta 272,8 mln zł.
Po co nam zintegrowany system zarządzania ruchem?
Tak zintegrowany, posługujący się elektronicznymi tablicami system bardzo się przyda w aglomeracji. Poinformuje o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczy objazd, ostrzeże przed pojazdem poruszającym się pod prąd, wyznaczy optymalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach.
System wesprze również GDDKiA w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi, zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów, czy innych prac utrzymaniowych.
To wszystko przełoży się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży po polskich drogach.
Jak ma wyglądać centrum zarządzania ruchem w Zabrzu Kończycach?
Inwestycja nie jest mała. Składa się na nią budowa Centrum Zarządzania Ruchem w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce oraz rozmieszczenie w pasie drogowym urządzeń służących m.in. zarządzaniu ruchem oraz przekazywaniu aktualnych informacji kierowcom.
Pobieraniu danych o sytuacji na drogach służyć będą:
- stacje pomiarowe ruchu drogowego,
- kamery,
- urządzenia do pomiaru czasu przejazdu,
- stacje meteorologiczne.
Informowaniu kierujących o sytuacji na drodze służyć będą:
- znaki zmiennej treści,
- znaki wskazujące trasy objazdu,
- urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniające łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem.
System zarządzania ruchem w Śląskiem
Jak obecnie funkcjonuje system zarządzania ruchem w województwie śląskim? Oto kilka liczb, co wchodzi w jego skład.
- około 240 znaków zmiennej treści,
- 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
- około 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
- 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
- 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
- 330 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
- 27 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B.
Unijne dofinansowanie na projekt
Projekt - Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I uzyskał dofinansowanie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą INEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?