Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Zabrzu powstanie Centrum Zarządzania Ruchem. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Inteligentny, elektroniczny system zarządzania ruchem przekieruje na objazdy w razie wypadku, poinformuje o warunkach na drodze czy pędzącym akurat pod prąd kierowcy. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Inteligentny, elektroniczny system zarządzania ruchem przekieruje na objazdy w razie wypadku, poinformuje o warunkach na drodze czy pędzącym akurat pod prąd kierowcy. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na drogach A1, A4, S1 i DK1 oraz budowę Centrum Zarządzania Ruchem w Zabrzu Kończycach. Co to za system? Podpowie kierowcom jak objechać korek i poinformuje np. o jadącym pod prąd kierowcy. Centrum zarządzania w Zabrzu będzie jednym z czterech takich w Polsce.

Jest najkorzystniejsza oferta

Jak informuje GDDKiA, najkorzystniejszą ofertę na zabrzańskie centrum - złożyła firma Alumbrados Viarios Sociedad Anonima, która jest również wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego. CPW to kluczowy element Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na europejskiej sieci TEN-T (sieć dróg między Morzem Adriatyckim i Bałtyckim), budowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wieloletniego przedsięwzięcia wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) na sieci dróg krajowych. Celem CPW jest wykonanie oprogramowania centralnego wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, który będzie sterować całością systemu w kraju.

Oferta złożona przez firmę Alumbrados Viarios Sociedad Anonima na regionalne centrum zarządzania w Zabrzu Kończycach jest warta 272,8 mln zł.

Po co nam zintegrowany system zarządzania ruchem?

Tak zintegrowany, posługujący się elektronicznymi tablicami system bardzo się przyda w aglomeracji. Poinformuje o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczy objazd, ostrzeże przed pojazdem poruszającym się pod prąd, wyznaczy optymalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach.

System wesprze również GDDKiA w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi, zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów, czy innych prac utrzymaniowych.
To wszystko przełoży się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży po polskich drogach.

Jak ma wyglądać centrum zarządzania ruchem w Zabrzu Kończycach?

Inwestycja nie jest mała. Składa się na nią budowa Centrum Zarządzania Ruchem w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce oraz rozmieszczenie w pasie drogowym urządzeń służących m.in. zarządzaniu ruchem oraz przekazywaniu aktualnych informacji kierowcom.

Pobieraniu danych o sytuacji na drogach służyć będą:

  • stacje pomiarowe ruchu drogowego,
  • kamery,
  • urządzenia do pomiaru czasu przejazdu,
  • stacje meteorologiczne.

Informowaniu kierujących o sytuacji na drodze służyć będą:

  • znaki zmiennej treści,
  • znaki wskazujące trasy objazdu,
  • urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniające łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem.

System zarządzania ruchem w Śląskiem

Jak obecnie funkcjonuje system zarządzania ruchem w województwie śląskim? Oto kilka liczb, co wchodzi w jego skład.

  • około 240 znaków zmiennej treści,
  • 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
  • około 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
  • 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
  • 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
  • 330 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
  • 27 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B.

Unijne dofinansowanie na projekt

Projekt - Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I uzyskał dofinansowanie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą INEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto