Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2024 roku PKP będą remontować w Śląskiem te dworce. Na liście m.in. Katowice, Racibórz, Czechowice-Dziedzice, Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach czeka na ratunek. Pierwsze prace zabezpieczające mają się rozpocząć wkrótce 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach czeka na ratunek. Pierwsze prace zabezpieczające mają się rozpocząć wkrótce Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Rok 2024 przyniesie w Śląskiem wiele bardzo ważnych dla mieszkańców inwestycji. Powstaną nowe drogi, linie tramwajowe, stacje kolejowe. Istotna dla pasażerów jest także jakość obsługi, dlatego sprawdziliśmy, które dworce kolejowe doczekają się w województwie śląskim remontów i modernizacji, a gdzie takie inwestycje się zakończą.

Spis treści

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: budynek w Czechowicach-Dziedzicach odzyska dawny blask

W tym roku PKP S.A. będzie kontynuowało rozpoczęte już inwestycje, które realizowane są w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych, a także rozpocznie przygotowania do inwestycji wytypowanych do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030.

W województwie śląskim w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych obecnie prowadzone są prace budowlane na dwóch dworcach. Są to budynki dworców w Czechowicach-Dziedzicach i Raciborzu. Obydwie inwestycje zakończą się jeszcze w tym roku.

Przywrócenie historycznego wyglądu elewacji, odbudowa wiaty peronowej, stworzenie komfortowej strefy obsługi pasażerów oraz nowe zagospodarowanie przestrzeni – to główne cele przebudowy dworca Czechowice-Dziedzice.

Trwające prace budowlane mają całkowicie odmienić wygląd wybudowanego w latach 1853-1855, a następnie przebudowanego na początku XX wieku, dworca. Budynek przejdzie prawdziwą „rewolucję”,dzięki której przywrócony zostanie historyczny wygląd jego elewacji. Przejdzie ona kompleksową renowację zgodnie ze wskazaniami konserwatora zabytków. Odtworzone zostaną na niej historyczne detale architektoniczne.

Wśród nich są boniowania w części parterowej dworca, a także secesyjny detal w wyższych partiach elewacji. Planowana jest również rekonstrukcję attyk wieńczących szczyty skrzydeł wschodniego i zachodniego, a także historycznej wiaty peronowej. Renowację przejdzie też płaskorzeźba przedstawiająca „kolejową ośkę” (symbol kolei) nad wejściem głównym.

Nowym akcentami, aczkolwiek stylizowanymi na historyczne, będą lampy oraz zegary przy wejściu do holu. Na fasadach od strony miasta i peronów pojawią się podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypy PKP S.A. Elewacja zostanie pomalowana na kolor piaskowy z detalami w odcieniach beżów. Natomiast dach budynku będzie pokryty blachą tytanowo-cynkową.

Miejsce obsługi podróżnych zlokalizowane będzie w holu pełniącym jednocześnie funkcję poczekalni o powierzchni przeszło 150 metrów kw. Będzie to komfortowa, klimatyzowana przestrzeń łącząca historyczny wystrój z nowoczesnymi elementami wyposażenia. Renowacji zostaną poddane także zabytkowa, terakotowa posadzka oraz strop kasetonowo-belkowy.

Nowymi elementami wystroju wnętrza będą elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, a także ławki wyposażone w ładowarki do urządzeń mobilnych. W pobliżu holu zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz niewielki lokal dla najemców komercyjnych. Znaczną część przestrzeni w budynku wynajął samorząd lokalny. Na dworcu, po przebudowie, otworzy on Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Muzeum, którego główną salą wystawienniczą będzie historyczna sala restauracji z interesującym stropem kasetonowo-kolebkowym.

- Inwestycja ta jest komplementarna do współfinansowanej przez UE inwestycji w infrastrukturę kolejową. CEF wspiera modernizację głównych linii pasażerskich (E30 i E65) na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg; jest to część Europejskiego Korytarza Bałtyk – Adriatyk przebiegającego przez terytorium Polski. W ostatnim czasie Komisja Europejska przyznała kolejne fundusze CEF wspierające modernizację kolejnych odcinków: Będzin – Piotrowice i Tychy – Most Wisła. Dzięki funduszom CEF transport staje się bardziej ekologiczny, a czas, komfort i bezpieczeństwo podróżowania koleją ulegną znacznej poprawie – powiedział Morten Jensen, dyrektor wydziału w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Przebudowa dworca to jednak nie tylko poprawa jego estetyki i nowe zagospodarowanie wnętrz. Budynek zostanie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Planuje się likwidację barier architektonicznych, a także wprowadzenie szeregu usprawnień,. m.in. oznaczeń w alfabecie Braille’a, map dotykowych dworca, ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wind.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się przyjazny środowisku. Oprócz montażu energooszczędnego oświetlenia na dachu budynku zaprojektowano panele fotowoltaiczne. Rocznie wytworzą one prawie 28 tysięcy kWh „zielonej energii”. Z kolei m.in. poprzez wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, montaż kurtyn powietrznych oraz ocieplenie obiektu od wewnątrz zminimalizowane zostaną straty ciepła. Wykorzystana zostanie również deszczówka, która będzie magazynowa w specjalnym zbiorniku i po oczyszczeniu wykorzystywana jako woda szara do spłukiwania toalet. Dworzec zostanie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), nadzorujący pracę urządzeń i instalacji, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a także optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowością w pobliżu zachodniego skrzydła dworca w Czechowicach-Dziedzicach będzie wiata rowerowa.

Pomieści ono około 12 jednośladów. W bezpośrednim sąsiedztwie budynku planowana jest również wymiana nawierzchni chodników, a także wykonanie nowych miejsc postojowych dla samochodów elektrycznych i osób z niepełnosprawnościami. Przebudowa dworca w Czechowicach-Dziedzicach jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, który obejmuje modernizację blisko 200 dworców w całej Polsce. Inwestycja jest dofinansowana z budżetu państwa. Jej wartość to 47,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.

Dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT s.c. z Poznania, a wykonawcą robót budowalnych – Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. Planowany termin otwarcia dla podróżnych po przebudowie to wiosna 2024 roku.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: raciborski dworzec z tarasem widokowym

Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeń, taras nad wejściem głównym, kubistyczna bryła i nowocześnie urządzone wnętrza oraz zielone ściany na elewacji – to tylko niektóre z cech dworca w Raciborzu po przebudowie. Prace rozpoczęły się tutaj latem 2022 roku.

Przebudowa dworca w Raciborzu to jedna z sześciu inwestycji realizowanych w województwie śląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej dworzec zyska całkowicie nowe oblicze i funkcje. Przestanie być tylko budynkiem służącym obsłudze podróżnym, ale stanie się również centrum życia kulturalnego Raciborza.

Bryła dotychczasowego dworca, który wybudowano w latach 70. XX wieku, przejdzie olbrzymią metamorfozę. Budynek będzie składał się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Elewacja dworca zyska nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zaprojektowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrz budynku. Na parterze, pomiędzy witrynami, zdecydowano się na druciane okładziny elewacyjne, natomiast na piętrze przestrzenie pomiędzy nim wypełni cegła klinkierowa. Ciekawym elementem zdobniczym w centralnej, najbardziej reprezentacyjnej części fasady, będzie umieszczenie na wysokości pierwszego piętra słupków wykonanych z blachy corten (to specjalny rodzaj blach, których warstwa wierzchnia przypomina rdzę, używany w architekturze w celu nadania przestrzeni industrialnego charakteru). „Łamią one porządek” na elewacji, dodając jej ciekawego charakteru. Szczyt części centralnej będzie zwieńczony zegarem oraz podświetlanym napisem z nazwą dworca kolejowego.

Poza fasadą wyjątkowo interesująco będzie prezentowała się południowa ściana budynku. Zaprojektowano tam „zieloną ścianę” o powierzchni 60 m kw., na której ma rosnąć prawie pięćset roślin siedmiu gatunków, w tym m. in. trzmielina, barwinek pospolity czy turzyca. Elewacja dworca w nowej odsłonie zyska nową iluminację podkreślającą jego bryłę.

Dworzec w Raciborzu ma być gotowy po remoncie w tym roku

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNEBKK

Dworzec po przebudowie będzie mniejszy niż obecnie. W jego centralnej części, na parterze, zaprojektowano nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol oraz sąsiadującą z nim poczekalnię. Uwagę będzie zwracał w szczególności wystrój wnętrza, w którym połączone zostaną modne „szarości” z okładziną wykonaną z blachy cortenowskiej. Aranżację wnętrza uzupełnią ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne oświetlenie. Tuż obok poczekalni i holu w jednym z pomieszczeń będzie się znajdował parking rowerowy. Pomieści on co najmniej 26 jednośladów. Cykliści znajdą tam również stację naprawy rowerów. Po przebudowie nieco zmieni się droga dojścia na perony.

Do tunelu prowadzącego na nie dostaniemy się bezpośrednim przejściem przez centralną część budynku lub wychodząc do niego z poczekalni. Na piętrze środkowej części budynku zaprojektowano poczekalnię letnią, będącą jednocześnie tarasem widokowym – otwartą przestrzenią, przykrytą dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Z tarasu, który znajdzie się na osi widokowej ulicy Mickiewicza, będzie można dostrzec m. in. wieżę kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.

Dzięki przebudowie skrzydła budynku zyskają całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze zaprojektowano przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. Natomiast w skrzydle południowym na poziomie ulicy znajdą się lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd.

Budynek dworca Racibórz w nowej odsłonie będzie przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. W budynku pojawią się nowe rozwiązania, takie jak linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, pochylnie i szereg innych, które pozytywnie wpłyną na komfort pasażerów. Inwestycja nie ogranicza się jedynie do poprawy estetyki i zwiększenia komfortu podróżnych. Na dworcu zostanie wdrożonych szereg rozwiązań ekologicznych. Wśród nich są energooszczędne oświetlenie, odzysk wody deszczowej i użycie jej jako wody szarej, wentylacja z odzyskiem ciepła oraz panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”.

Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego poprawi się bezpieczeństwo na dworcu i w jego otoczeniu. Po południowej stronie dworca powstanie niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostaną chodniki. Inwestycja w Raciborzu to koszt nieco ponad 30 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., które przebudowują raciborski dworzec w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wykonawcą prac jest Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2024 roku.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: Częstochowa też ma się zmienić

W tym roku PKP S.A planuje też kontynuować inwestycje w Częstochowie. Na ten moment zakończone zostały prace nad dokumentacją projektową i uzyskane wszystkie niezbędne zgody administracyjne.

- W przypadku tej inwestycji nasze dalsze działanie zależy od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, gdyż w sierpniu zeszłego roku, wszczął on postępowanie w sprawie wpisu obecnego dworca Częstochowa do rejestru zabytków. Działanie konserwatora zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wstrzymuje decyzję o pozwoleniu na budowę i tym samym możliwość przeprowadzenia jakichkolwiek prac budowlanych przy obiekcie, do czasu zakończenia procedury prowadzonej przez konserwatora zabytków – mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediamiw Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

- Innymi słowy - przyszłość planowanej inwestycji i dalsze kierunki naszego działania zależą tylko i wyłącznie od decyzji konserwatora zabytków. Podobnie jak terminy jej realizacji. Bez decyzji konserwatora nie możemy kontynuować inwestycji. Wobec działania wojewódzkiego konserwatora zabytków zostały w sierpniu 2023 roku unieważnione przez PKP S.A. postępowania na wybór wykonawcy robót i inżyniera kontraktu – dodaje.

Jak ustaliła reporterka DZ Katarzyna Stacherczak procedura prowadzona przez konserwatora zabytków o wpisaniu dworca PKP w Częstochowie do rejestru została przedłużona do 15 lutego. Prawdopodobnie jednak nie rozwiąże ona sprawy od razu. Jeśli obiekt zostanie wpisany do rejestru zabytków, jego rozbiórka nie będzie możliwa. Może też oczywiście zapaść decyzja o umorzeniu procedur i dworzec nie będzie figurował jako zabytek. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku do Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach mogą wpłynąć odwołania.

W Częstochowie kanwą dla opracowanego projektu dworca Częstochowa były założenia przedstawione w koncepcji, która zwyciężyła w konkursie architektonicznym. Nowy dworzec będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz gruntowną przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowa część zachodnia, od strony Placu Rady Europy, została nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy, dzięki czemu stała się bardziej funkcjonalna. W jej sąsiedztwie będzie mieścić się centrum przesiadkowe dla autobusów.

Nowy dworzec będzie bardziej funkcjonalny niż obecny, a także stanie się wizytówką Częstochowy. Będzie to nowoczesna bryła, zaprojektowana zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze.

- Ponadto będzie on w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród usprawnień, które będą standardem na nowym dworcu w Częstochowie, są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz, mapy dotykowe dworca i wiele innych rozwiązań. Nowy dworzec będzie również zaopatrzony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania proekologiczne – wymienia Bartłomiej Sarna.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: na ratunek zabytkowemu dworcowi w Dąbrowie Górniczej-Ząbkowicach

W 2024 roku PKP S.A. rozpoczniemy również proces przebudowy dworca Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, a konkretnie przeprowadzone zostaną prace związane z zabezpieczeniem obiektu, a także rozpoczną się prace projektowe w celu opracowania dokumentacji projektowej dla przebudowy dworca. Na pierwszy zakres (wybór wykonawcy prac dla zabezpieczenia budynku) ogłoszone zostało postępowanie 12 stycznia, a otwarcie ofert miało nastąpić 26 stycznia.

- Na drugi z zakresów, czyli projekt przebudowy dworca, postępowanie zostało ogłoszone 15 stycznia, a potencjalni wykonawcy mogą składać oferty do 6 lutego. W przypadku Dąbrowy Górniczej Ząbkowic naszym celem jest kompleksowa przebudowa budynku dworca, w tym przywrócenie w nim obsługi pasażerów, a także stworzenie nowoczesnej przestrzeni obsługi podróżnych przy uwzględnieniu historycznego charakteru obiektu. Chcemy, żeby po modernizacji dworzec stał się również przestrzenią dla mieszkańców miasta, stąd porozumienie z miastem, w sprawie wynajęcia powierzchni na jego rzecz – informuje Bartłomiej Sarna.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: Katowice także na liście

PKP S.A. przygotowuje się również do przebudowy dworca Katowice od strony pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej.
- Obecnie pracujemy nad koncepcją funkcjonalno-przestrzenną przebudowy tej części dworca i jego najbliższego otoczenia. Aktualnie trwają rozmowy z miastem w temacie docelowej organizacji ruchu, dopiero po ich zakończeniu i szerokich konsultacjach przejdziemy do kolejnych etapów inwestycji. Inwestycja ma obejmować kompleksową przebudowę tej części budynku dworca, jak i placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej – przekazał Bartłomiej Sarna.

Zamiarem PKP S.A. jest zachowanie formy architektonicznej budynku z równoczesnym dostosowaniem go do współczesnych wymagań i oczekiwań, w tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W zakresie placu planowane jest jego uporządkowanie, zwiększenie wolnej od ruchu kołowego części dostępnej dla pieszych oraz wprowadzenie zieleni, w tym drzew.

W przypadków dworców Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Katowice pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej dokładną wartość inwestycji poznamy po zakończeniu procesu projektowania i wyboru wykonawców prac budowlanych.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: 9 dworców w planach

Poza inwestycjami realizowanym w ramach pierwszej edycji Programu Inwestycji Dworcowych, w sierpniu zeszłego roku PKP S.A. ogłosiły jego kontynuację, czyli Program Inwestycji Dworcowych na lata 2024-2030.

- W tym roku rozpoczniemy przygotowania do realizacji niniejszego programu. W całej Polsce obejmie on 150 dworców kolejowych (lista podstawowa), aczkolwiek analizami łącznie zostało objętych około 300 dworców kolejowych (lista podstawowa i rezerwowa) – wyjaśnia Bartłomiej Sarna.

W województwie śląskim na liście podstawowej w PID 2024-2030 ujęto łącznie dziewięć dworców. Są to Bytom, Chorzów Batory, Jaworzno Szczakowa, Kłobuck, Kobiór, Milówka, Mysłowice, Piasek oraz Zebrzydowice. Natomiast na liście rezerwowej znalazło się sześć lokalizacji – Krzepice, Panki, Rybnik Niedobczyce, Sieraków Śląski, Sumina Wieś i Żarki-Letnisko.

Dworce kolejowe w Śląskiem do remontu: dworzec w śródmieściu Dąbrowy Górniczej jak nowy

W środę 4 października 2023 roku po raz pierwszy po wielu latach pasażerowie mogli z niego skorzystać z przebudowanego całkowicie dworca kolejowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej. To była historyczna chwila dla dąbrowian, bowiem brak funkcjonalnego, nowoczesnego dworca od lat spędzał wszystkim sen z powiek.

Remontem dworca zajmowała się przez 20 miesięcy firma Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy zabytkowego budynku dworca z 1888 roku opracowała natomiast GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania. Inwestycja kosztowała 18,36 mln zł, z czego 83 procent pochodziło z budżetu państwa, a pozostałą część wyasygnowała PKP S.A.

Efekty gruntownej przebudowy i remontu dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej cieszą mieszkańców, którzy od lat czekali na to, by móc znów korzystać z kas czy poczekalni w dworcowym obiekcie. Konstrukcja nowego dachu ze świetlikami od razu przypomina dawne lata świetności tego budynku, dokładnie odtworzone zostały też wszystkie architektoniczne detale zewnętrznej elewacji. Wcześniej ekipy budowlane wzmocniły fundamenty budynku i wykonały nowe stropy oraz więźbę dachową. Później większość prac przeniosła się do wnętrza budynku, gdzie trwały prace wykończeniowe.

Pojawił się klimatyzowany hol, kasa Kolei Śląskich, poczekalnia, toalety. Jest też przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem i niewielki lokal na wynajem. Pozostałe przestrzenie na dworcu zajmie miasto. Wynajęło powierzchnie biurowe, w których mieścić się będzie Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości, przeniesiony z budynku przy ulicy 3 Maja.

Wnętrza zaaranżowane zostały w nowoczesny sposób, a ceglane wykończenie ścian nawiązuje do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostały pomalowane w odcieniach bieli i szarości. Przestrzeń obsługi podróżnych została wyposażona w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.

Przy zachodnim skrzydle dworca powstał dodatkowy obiekt. To letnia poczekalnia, gdzie w komfortowych warunkach będzie można poczekać na swój pociąg. Nie zabrakło tam siedzisk w zacienionej części. Teren jest monitorowany, tak więc pozostawienie roweru pod nową wiatą czy też na stojakach i przesiadka na pociąg, nie powinny wiązać się z dużym ryzykiem.

Pojawiło się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało bowiem energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.

Budynek ocieplony został od wewnątrz, ogrzewany będzie z pomocą pomp ciepła. Zamontowane zostały okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Finałem były prace związane z montażem elementów małej architektury w otoczeniu dworca oraz prace przy nasadzeniu roślin. Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewniają nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Dąbrowianie przez lata korzystali z dworca, ale nie tego, który został remontowany. Mogli kupić bilety oraz przeczekać deszcze i śnieżyce w budynku przy ulicy Kościuszki, który był dawnym dworcem Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Ponad siedem lat temu został jednak zamknięty na dobre, a w grudniu 2020 roku wyburzony, tak więc pasażerowie nie mieli gdzie się podziać. Taki stan rzeczy nie mógł jednak trwać wiecznie, zwłaszcza, że Dąbrowa Górnicza to miasto ponad 110 tysięczne, a z połączeń kolejowych do pracy czy szkoły korzystało w ostatnich latach codziennie prawie 2000 pasażerów.

Na terenie stacji kolejowej w centrum Dąbrowy Górniczej, przebudowanej w ramach osobnej inwestycji PKP, działa także od tego roku system informacji pasażerskiej. Pojawiły się czytelne rozkłady jazdy. Nowe przejście pod przebudowanym torowiskiem wyposażone zostało w windę.

Wcześniej, w kwietniu tego roku, otwarte zostało również centrum przesiadkowe przy dworcu PKP. Zatrzymuje się tutaj kilkanaście linii autobusowych, po obu stronach dworca jest 375 miejsc parkingowych, a obok znalazł się nowy wiadukt kolejowy, pod którym bezpiecznie kierowcy mogą poruszać się pomiędzy dwiema częściami Dąbrowy Górniczej, podzielonymi torowiskiem kolejowym.

Całkiem nowe przejście dla pieszych i rowerzystów powstało natomiast na ul. Konopnickiej. Tam wybudowany został specjalny tunel, który zastąpił przejazd i przejście z rogatkami. Przebudowana całkowicie została także ulica Kolejowa. Inwestycją zajmowała się firma Nowak-Mosty, wspólnie ze spółką Complex Dąbrowa Górnicza.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dabrowagornicza.naszemiasto.pl Nasze Miasto