18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trwamwaje w Zabrzu do wymiany. Sznycle pojawią się u nas w październiku [ZDJĘCIA]

Redakcja
O nowych tramawajach na liniach numer 1 oraz 4 z Bolesławem Knapikiem z Tramwajów Śląskich rozmawia Michał Wroński

Kiedy "Sznycle" zaczną wozić pasażerów?
Od października. Chcemy wówczas skierować do jazdy pierwsze trzy wagony, natomiast do końca roku jeździć powinny już wszystkie 15 kupionych przez nas w Wiedniu pojazdów. Będą obsługiwać linie podległe zajezdni w Gliwicach i Będzinie, przy czym nie będzie tak, że na jakiejś linii będą jeździć wyłącznie tramwaje z Wiednia.

Jak sprawował się tramwaj na testach i dlaczego robiono wokół nich tajemnicę?
Jestem bardzo zadowolony. Sprawdziliśmy, jak tramwaj zachowuje się na naszych torowiskach, czy może swobodnie mijać się z innymi tramwajami i jak przejeżdża przez zwrotnice. Cały czas szukaliśmy jednak sposobów, aby udoskonalić ten wagon i dlatego nie chcieliśmy z nim zbyt wcześnie wychodzić przed szereg.

Czy na zakupie "Sznycli" skończą się wasze inwestycje w tabor?
W przyszłym roku będziemy chcieli dokupić kolejne tramwaje tego typu. Nie jestem jeszcze w stanie określić ile - tę liczbę określimy wówczas, gdy będziemy wiedzieć jakimi pieniędzmi będziemy dysponować. Na pewno kupimy natomiast 4 używane wagony dwukierunkowe - takie same, jak niedawno sprowadziliśmy z Frankfurtu.

A kiedy zobaczymy wreszcie jakieś nowe tramwaje?
Na przełomie roku 2013 i 2014. W sumie zamierzamy ich kupić 30. Dzięki unijnemu dofinansowaniu zmodernizujemy też 75 używanych wagonów typu 105.

Nie lepiej od razu remontować wasze tramwaje aniżeli ściągać 30-letnie wozy z Niemiec, czy Austrii?
Kapitalny remont wagonu typu "105" kosztuje około 500 tysięcy złotych, a kupno, przywiezienie i modernizacja wagonu z Wiednia o połowę mniej. A taki wiedeński wagon może pomieścić więcej pasażerów.

Czy zakup nowych tramwajów jest już przesądzony?
Spodziewamy się, że umowę o dofinansowanie unijne podpiszemy na przełomie października i listopada. Obecnie nasz wniosek analizowany jest w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zostało kilka linii tramwajowych

Pierwsze tramwaje na Górnym Śląsku pojawiły w 1894 roku. Ciekawostką jest to, że od razu przejeżdżały wzdłuż zabrzańskiej ulicy Wolności (dawniej Kronprinzenstrasse, wybudowanej w latach 1819-1830 jako ważna arteria prowadząca z Królewskiej Huty do Gliwic).

Już pod koniec XIX wieku można było podróżować tramwajem z Gliwic, przez Zabrze włąśnie do Królewskiej Huty. Obecnie jeżdżą po Zabrzu linie numer 1, 4, 3, 5 oraz w godzinach wczesnoporannych 17 i 18. Dziś do Chorzowa tramwajem nie dojedziemy, ale do Chebzia w Rudzie Śląskiej - owszem. Jeździ tam "jedynka". Tramwaj jeździ też do Bytomia. To "piątka".

Nie jeżdżą już natomiast tramwaje do Gliwic. W gliwickiej zajezdni przy ul. Chorzowskiej trzeba się przesiąść na autobus A4. Dzięki tramwajom dobrze skomunikowane z centrum są dzielnice: Maciejów, Zaborze, Biskupice, Makoszowy i osiedle Janek.

Dawniej torów tramwajowych było w naszym mieście znacznie więcej. Pozostałości widać jeszcze np. na ul. Wyzwolenia. "Piątka" jeździła kiedyś przez pl. Dworcowy, a dwa lata temu " jedynka" i "czwórka" dojeżdżały do Wójtowej Wsi. MAO

Jak oceniacie tabor Tramwajów Śląskich? Na której linii w Zabrzu jeżdżą najgorsze i najbardziej zniszczone bany, a na której najładniejsze? Piszcie mejle na adres [email protected] oraz komentujcie

ZAMÓW NEWSLETTER "ZABRZE I ŚLĄSK"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto