A gdyby tak w Zabrzu nie było tramwajów? Przecież z nimi są tylko kłopoty: spóźniają się, hałasują, ciężko do nich wsiąść starszym osobom, bo nie są niskopodłogowe, wagony stare - mówi Aldona Michalak, zabrzanka, która od 30 lat mieszka w kamienicy przy ul. 3 Maja.
Zadzwoniła do naszej redakcji po lekturze artykułu poświęconego modernizacji torowisk na ul. 3 Maja, Bytomskiej i Wolności w Maciejowie, jaki ukazał się w "Dzienniku Zachodnim Extra", bezpłatnym wydaniu naszej gazety, w całości poświęconym Zabrzu.
Głos pani Aldony nie był odosobniony. W podobnym tonie, wielokrotnie, wypowiadała się pani Maria, która mieszka w kamienicy na pl. Wolności.
- Całe życie mieszkam w sąsiedztwie tramwajów i nie przyzwyczaiłam się do ich hałasu, bo nikt normalny nie może żyć w takich warunkach. Można to tolerować. Błogosławię chwile ciszy - opowiada pani Maria. I dodaje: - Gliwice podjęły mądrą i odważną decyzję likwidując tramwaje.
Odważna teza? popularna jest też coraz częściej wśród Internautów czytających portal zabrze.naszemiasto.pl. Internauta Sławek uważa, że tabor Tramwajów Śląskich, który jeździ po Zabrzu, należy w całości wymienić. Jednak jest realistą. Wie, że to niemożliwe, bo spółki na to nie stać.
Dlatego przychyla się do opinii, aby tramwaje zastąpić w Zabrzu autobusami. Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic, mówi, że likwidując tramwaje Gliwice rocznie oszczędzają ok. 3 milionów zł.
- Dziś ta suma byłaby pewnie większa. Nie żałujemy tej decyzji, bo autobus A4 sprawdza się. Ponadto udało nam się porozumieć z Tramwajami Śląskimi w sprawie usunięcia torów i sporo dróg wyremontowaliśmy - podkreśla Jarzębowski.
Jak się dowiedzieliśmy od Piotra Barczyka, skarbnika miasta Zabrze, każdego roku miasto dokłada na komunikację publiczną ok. 23,5 mln zł, z czego ok. 60 proc., czyli ok. 14,1 mln zł to wydatek na tramwaje.
Czy władze Zabrza rozważały kiedykolwiek likwidację tramwajów? To pytanie zadaliśmy urzędnikom w biurze prasowym magistratu. Usłyszeliśmy, że nie. Prezydent Małgorzata Mańka-Szulik wielokrotnie podkreślała, że tramwaje w Zabrzu są potrzebne, ponieważ linie 1 i 4 łączą Zaborze z centrum, linia 3 to alternatywa dla mieszkańców Mikulczyc i Makoszów, a linia 5 - dla zabrzan z Biskupic.
Dlatego Zabrze dołoży do wielkiej modernizacji torowisk, którą Tramwaje Śląskie już rozpoczęły. Remonty będą w kilku śląskich miastach, m.in. Katowicach, Chorzowie i Zabrzu.
Jak ustaliliśmy, miejski budżet będzie to kosztowało w tym roku ok. 4 mln zł. Andrzej Zowada, rzecznik spółki, zapewnia, że prace na ul. Bytomskiej rozpoczną się lada dzień.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?