Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie zaprezentowały dziś wyremontowane wagony 105N. Pierwsze wyjadą w Zabrzu i Sosnowcu

Bartosz Pudełko
Tramwaje Śląskie zaprezentowały dziś w Zabrzu i Sosnowcu swoje nowe dziecko. No, może nie do końca nowe. Są to bowiem wyremontowane wagony typu 105N.

Na razie spółka zaopatrzyła się w dwie takie maszyny. Co miesiąc wykonawca ma dostarczać kolejne cztery. Od marca Tramwaje Śląskie będą we własnym zakresie remontować dodatkowe trzy. Docelowo zlecono modernizację 75 tramwajów. Pierwsze kursować będą właśnie w Zabrzu i Zagłębiu.

- Ulepszony został układ napędowy, układ sterowania. Zdecydowanie lepszy jest system hamowania. Sama konstrukcja jest wzmocniona. Do tego na plus zmienił się wygląd tramwaju. Jazda jest zdecydowanie bardziej komfortowa. Wagony są cichsze – wylicza Tadeusz Freisler, prezes zarządu Tramwajów Śląskich.

Dodatkowym udogodnieniem jest zainstalowany system informacji pasażerskiej, a także monitoring. Jest jednak i wada. Nie są to wagony niskopodłogowe. Spółka tłumaczy się ograniczonymi środkami.

- To faktycznie pewna bariera, ale za rok o tej porze zaprezentujemy kolejne wagony. Tym razem już niskopodłogowe – mówi Freisler.

Koszt wyremontowania jednego wagonu to ok. 990 tys. zł. Remonty realizowane są w ramach projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Budżet projektu to ponad 800 mln zł, z czego blisko połowa pochodzi z funduszy europejskich.

105-ka po liftingu odbyła już swój dziewiczy kurs torowiskami Zabrza.

- Wsiadając czuje się, że jest to tramwaj przyjazny, estetyczny. Jest bezpieczniejszy. To inna jazda. Czekamy oczywiście jeszcze na najnowocześniejsze tramwaje. Jesteśmy na etapie pośrednim – mówi Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.

Te jeszcze nowocześniejsze tramwaje mają pojawić się na Śląsku za dwa lata. W tym czasie trzeba przygotować się do ich przyjęcia, a więc wyremontować torowiska.

- Wierzę, że Zabrze będzie gotowe. Przy wielu inwestycjach nie zapominamy o infrastrukturze. Firma Skanska wyremontuje tory na ul. Bytomskiej. W planach są również modernizacje na ul. Wolności i 3-go Maja – mówi Mańka-Szulik.

Nie brakuje sceptyków, którzy w wątpliwość poddają samo istnienie tramwajów. Gliwice ze swoich linii zrezygnowały. W Zabrzu część mieszkańców również uważa, że to dobry pomysł. Modernizacja taboru i torowisk ma wytrącić im argumenty.

- To potrzebny środek komunikacji. Tłumnie korzystają z niego u nas studenci, jak również osoby starsze – mówi prezydent Zabrza.

- Bardzo mi się podoba, rewelacja. Znowu ładne tramwaje będą kursować po Zabrzu. To taki symbol Śląska. Bez nich miasto bardziej przypominałoby wieś. Dziwię się Gliwicom – mówi zabrzanka, Maria Bade.

A jak Wam podobają się nowe-stare tramwaje? Są potrzebne w mieście?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto