Nikt nie był zszokowany, bo i zakres prac nie był olbrzymi, ale wśród zabrzan dominują głosy zadowolenia. Mowa o renowacji peronu. Celowo nie używamy tu słowa "remont". PKP PLK, do której należy platforma, w ramach modernizacji szlaku kolejowego wzięła się również za ten ostatni element zabrzańskiego dworca, który wciąż straszył podróżnych. Za nieco ponad 2 mln zł wymieniono nawierzchnię, ławki, barierki, oświetlenie czy nagłośnienie. Lifting przeszła również wiata i jej stalowe podpory. Efekt? Jest schludnie i czysto. Nie brakuje jednak i zastrzeżeń.
Remont dworca PKP w Zabrzu - co z niepełnosprawnymi po renowacji peronu?
Internauci portalu zabrze.naszemiasto.pl wskazują kilka: brak monitringu na peronie, tradycyjne zamiast elektronicznych tablic, stary płot oddzielający tory od placu Dworcowego czy stare schody prowadzące na wiadukt. Jest i najważniejszy zarzut - brak jakichkolwiek podjazdów dla wózków czy osób niepełnosprawnych. Ktoś zapomniał?
- Specjalne urządzenia dla osób niepełnosprawnych zostaną zamontowane zarówno na schodach prowadzących do przejścia podziemnego, jak i wychodzących na peron. Ogłosiliśmy przetarg i jesteśmy na etapie wyboru ofert. To kwestia kilku tygodni - mówi Tomasz Saternus, dyrektor Jednostki Obsługi Finansowej Gospodarki Nieruchomościami, która prowadzi remont dworca (za renowację peronu odpowiada już PKP PLK).
Urządzenia, o których mowa, to tzw. schodołazy montowane przy poręczach. Na schodach prowadzących do przejścia będzie trzeba zainstalować najpierw poręcz pośrodku. Przy ścianie niemożliwe jest zamontowanie urządzeń, bowiem u dołu znajdują się drzwi do toalet. Przy wejściu na peron schodołazy będą już zamontowane tradycyjnie przy ścianie.
Te urządzenia, to nieco inne rozwiązanie, niż to, które już kilka miesięcy temu wprowadzono w życie przy schodach prowadzących do głównego wejścia. Tam do hali dworca osoby niepełnosprawne mogą wjechać korzystając ze specjalnej platformy zainstalowanej z lewej strony schodów.
Remont dworca PKP w Zabrzu - wielkich zmian już nie będzie
Peron był ostatnim elementem dworca, który wymagał liftingu. Wcześniej, od 2011 roku, miasto etapami prowadziło remont całego budynku. Aby prace mogły być prowadzone, najpierw trzeba było obiekt wydzierżawić.
Miasto wyremontowało elewację dworca, wymieniło okna i drzwi montując fotokomórkę. Odnowiono halę kas i, nareszcie, toalety, które teraz są czynne i bezpłatne. Remont zakładał również wymianę ogrzewania. Ten punkt również został już odhaczony. Wszystkie prace zamknęły się w kwocie ok. 2 mln zł. Drugie tyle PKP PLK wyłożyło na renowację peronu.
Na tym właściwie kończy się lista zadań. W najbliższym czasie nie powinniśmy już spodziewać się większych prac.
- Mogą być prowadzone jakieś niewielkie roboty wykończeniowe czy konserwujące, ale dużych zmian w najbliższej przyszłości nie planujemu - mówi Tomasz Saternus, dyrektor Jednostki Obsługi Finansowej Gospodarki Nieruchomościami w Zabrzu.
REMONT DWORCA PKP W ZABRZU - ZOBACZ PERON PO RENOWACJI [ZDJĘCIA]
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?