Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont dworca PKP w Zabrzu. Dobiega końca renowacja peronu

Bartosz Pudełko
Remont dworca PKP w Zabrzu
Remont dworca PKP w Zabrzu Zbigniew Natorski
Remont dworca PKP w Zabrzu: dobiegają końca prace związane z rewitalizacją zabrzańskiego peronu. To ostatni element dworca kolejowego, który do tej pory uchował się przed remontem.

Nie dość, że jeden, to jeszcze w opłakanym stanie. Tak do niedawna można było mówić o zabrzańskim peronie. Celowo używamy czasu przeszłego, bo właśnie dobiega końca jego rewitalizacja.

Remont dworca PKP w Zabrzu - finiszuje renowacja peronu

Robotnicy pojawili się na stacji w Zabrzu w lipcu i wielu nie mogło wręcz uwierzyć, że ktoś wreszcie zajmie się straszącym peronem. To był ostatni element dworca kolejowego, który wymagał solidnego liftingu. Wcześniej samym budynkiem zajęło się miasto. Wydzierżawiło go od PKP i od 2011 roku etapami prowadziło prace.

Wymienione zostały okna, odnowiona elewacja, wyremontowana główna hala i przejście podziemne. Później uruchomiono wyremontowane toalety, zamontowano drzwi na fotokomórkę, a całkiem niedawno zainstalowano przy głównych schodach urządzenia umożliwiające poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Został więc już tylko peron.

Tu miasto nie miało wiele do powiedzenia, bo takie obiekty są własnością PKP PLK i nie sposób ich wydzierżawić, jak to miało miejsce w przypadku budynku. Na całe szczęście spółka rozpoczęła realizację ogromnego zadania - modernizacji infrastruktury trasy kolejowej pomiędzy Gliwicami a Katowicami.

W tej wartej blisko 73 mln złotych inwestycji znalazł się również punkt mówiący o rewitalizacji peronu. Celowo nie używamy tu słowa "remont".

Prace prowadzone od wakacji raz na jednej, raz na drugiej stronie peronu, już finiszują. Najprawdopodobniej zakończą się na przełomie listopada i grudnia. Do tej pory robotnicy rozebrali stare płyty platformie i zastąpili je nowymi, dostosowanymi do potrzeb osób niewidomych. Ponadto rozebrali poszycie wiaty, a stalowe słupy podtrzymujące ją odnowili i zabezpieczyli przed korozją. Wykonali również nową instalację deszczową wiaty, system nagłośnienia oraz oświetlenie.

- W tej chwili trwają jeszcze ostatnie prace przy układaniu kostki brukowej na peronie, wymiana poszycia wiaty oraz zabudowa małej architektury - informuje biuro prasowe spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sama rewitalizacja zabrzańskiego peronu, to koszt ok. 2,1 mln złotych. Pieniądze nie pochodzą z miejskiej kasy, a z budżetu PKP PLK. Miasto poniosło jednak porównywalne koszta, jeśli chodzi o wszystkie dotychczasowe etapy remontu budynku dworca kolejowego.

Remont dworca PKP w Zabrzu - modernizują również torowisko

Rewitalizacja peronu, to jedno. Obok prace toczą się jeszcze na torowiskach. Do tej pory między Gliwicami a Zabrzem wymieniono 5 kilometrów nawierzchni na pierwszym torze. Prace zakończyły się tu w październiku i od tego momentu przeniosły się na drugi tor. Przy samej stacji kolejowej wymieniono już tory wraz z dziewięcioma rozjazdami. Przebudowano również sieć trakcyjną.

Remont torowisk również ma wpływ na sam dworzec, a konkretniej przejście podziemne biegnące pod nimi. Przejście, mimo iż wyremontowane, to wciąż podczas ulewnych deszczów tonęło w wodzie. Tomasz Saternus, dyrektor Jednostki Obsługi Finansowej Gospodarki Nieruchomościami, zapewniał nas latem iż powodem takich sytuacji był brak odpowiedniego systemu odprowadzania wody na peronie i torowiskach właśnie. Po remoncie i rewitalizacji ma się to zmienić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto