Tramwaje Śląskie SA zamówiły u bydgoskiego producenta tramwaje o dwóch długościach – 25-metrowe oraz 32-metrowe. Jako pierwsze na linię produkcyjną zakładów Pesa trafiły wagony krótsze.
– Pierwszy z nich jest gotowy i w piątek 10 lipca późnym wieczorem wyruszył w drogę na Śląsk. Przewóz tramwajów odbywa się na specjalnej lawecie, a ze względu na gabaryty przejazd może być realizowany tylko nocą. Dlatego pokonanie tych 400 kilometrów zajmuje tyle czasu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie SA.
Laweta z oczekiwanym wagonem dotarła do zajezdni w Katowicach-Zawodziu nad ranem w niedzielę 12 lipca. Tu wagon został ustawiony na torach a następnie odbył pierwszy krótki przejazd to hali, gdzie będzie przygotowywany do wyjazdu na tory szlakowe.
– Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z producentem, część badań homologacyjnych zostanie przeprowadzona na naszej infrastrukturze. Odbiory rozpoczną się oczywiście dopiero po uzyskaniu świadectwa homologacji – mówi Andrzej Zowada.
Realizacja całego zamówienia jest w toku. W serii wagonów 25-metrowych drugi wagon jest niemal gotowy przechodząc fazę uruchomień systemów i pierwsze krótkie jazdy, a dalsze 12 wagonów jest na różnych etapach produkcji.
– Podczas ubiegłotygodniowej wizyty w zakładzie produkcyjnym firmy Pesa nasi przedstawiciele widzieli także konstrukcję pierwszego wagonu 32-metrowego oraz początkową fazę budowy konstrukcji drugiego wagonu tej długości – opisuje Andrzej Zowada.
Umowa z bydgoskim producentem podpisana została 29.06.2018 r. Obejmuje dostawę 35 nowych tramwajów: 27 wagonów
25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły wi-fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65 procent, a w wagonach dłuższych ok. 75 procent.
Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?