Choć mieszkańcy skarżą się, że tramwaje niebezpiecznie chwieją na boki podczas jazdy, bo torowiska są w tak fatalnym stanie, przedstawiciele Tramwajów Śląskich mówią, że o tym wiedzą, ale nie mają pieniędzy na samodzielny remont. Będą szukać środków wśród funduszy unijnych.
- Przecież te torowiska wołają o pomstę do nieba. Kiedy jedzie się tramwajem numer 3, trzeba się kurczowo trzymać uchwytów, bo inaczej potwornie rzuca na boki - opowiada zdenerwowana pani Eugenia, która zaalarmowała naszą redakcję.
Rzeczywiście torowisko na ul. 3 Maja przypomina momentami ser szwajcarski. Wcale nie lepiej prezentuje się to wzdłuż ul. Bytomskiej, po którym jeżdżą tramwaje linii numer 5 i 35. Zabrzanie coraz głośniej pytają, kiedy będą jeździli w komfortowych warunkach.
- Jest XXI wiek, a te nasze tramwaje to takie starocie, że szkoda gadać - macha ręką pan Andrzej.
Właścicielem torowisk jest spółka Tramwaje Śląskie, która plany remontów zabrzńskich torowisk ogłosiła w ubiegłym roku. Zabrze zostało ujęte w projekcie "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Do jego realizacji spółka zaprosiła władze Zabrza, które ochoczo na to przystały.
- Podpisaliśmy z Tramwajami Śląskimi porozumienie dotyczące zakresu i sposobu finansowania prac - mówi Andrzej Twardecki, naczelnik Biura Nadzoru Właścicielskiego w zabrzańkim magistracie. - Przekazaliśmy spółce środki na przygotowanie dokumentacji, gmina przejęła proporcjonalną ilość akcji Tramwajów w podwyższonym kapitale - dodaje Twardecki. Jak zapewnia, miasto zrobiło tyle, ile mogło. Teraz ruch należy do Tramwajów Śląskich. A te nie spieszą się z realizacją inwestycji. Jak się dowiedzieliśmy, nie złożyły jeszcze nawet wniosku o unijną dotację, a co więcej, wciąż przygotowują dokumentację projektową.
Szczepan Wodniok, dyrektor inwestycyjny w Tramwajach Śląskich mówi, że w tym roku spółka chce przygotować dokumentację. Potem będzie aplikować o środki unijne.
- To duże przedsięwzięcie. Szacunkowy koszt remontu torowisk w Zabrzu to 32,5 miliona zł. Połowę wyłoży miasto. Wyremontujemy w sumie 3,95 km torowisk, a na tory wyjadą zmodernizowane tramwaje - zapowiada Wodniok.
Remonty miałyby się rozpocząć w przyszłym roku.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?