Prezydent miasta Janusz Kubicki zaprasza na dwa spotkania konsultacyjne w sprawie przebiegu zachodniej obwodnicy. Spotkania z przedstawicielami departamentu zarządzania drogami Urzędu Miasta Zielona Góra oraz projektantem odbędą się: 25 kwietnia br. (poniedziałek) o godzinie 17.00 – Wiejski Dom Kultury w Płotach oraz 26 kwietnia br. (wtorek) o godz. 17.00 – Zespół Edukacyjny nr 6 Zielona Góra (szkoła w Przylepie).
Obwodnica zachodnia. Jak pobiegnie?
Planowana zachodnia obwodnica Zielonej Góry miałaby zaczynać się od tzw. Trasy Aglomeracyjnej, której drugi etap budowy niedługo powinien się rozpocząć. Chodzi o odcinek od ronda Anny Borchers na osiedlu Zacisze i dalej wzdłuż torów kolejowych aż do Trasy Północnej. Później obwodnica zachodnia odbijałaby na północ, omijając Przylep, Płoty i Czerwieńsk. Biegłaby do mostu w Pomorsku, który ma zostać wybudowany. Z kolei za Odrą kierowałaby się na wschód i łączyła z drogą S3 przy węźle w Sulechowie. I właśnie o tym, jak dokładnie ma przebiegać obwodnica urzędnicy miejscy chcą rozmawiać w Płotach (gmina Czerwieńsk) i w Zielonej Górze Przylepie.
Zamiast przejazdu przez tory wybudowany zostanie wiadukt
Inwestycja nie jest prosta, ale jak podkreśla prezydent Kubicki, udało się poukładać wszystkie jej elementy i zdobyć dofinansowania. Pierwszy krok to spotkanie u ministra Waldemara Budy, w którym uczestniczyli posłowie Jerzy Materna i Witold Czarnecki, wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, radny sejmiku Kazimierz Łatwiński. Jego efektem była zgoda ministra na zmianę (przedłużenie) odcinka drogi, który ominąłby Wysokie. W związku z tym koszt inwestycji zmienił się z 93 mln zł do 118 mln zł. Dzięki tym zmianom zamiast przejazdu przez tory powstanie wiadukt.
Droga pobiegnie dalej aż do Sulechowa
Drugi krok to przekazanie przez ministerstwo na obwodnicę zachodnią 63 mln zł, pod warunkiem że województwo dołoży 30 mln zł, a miasto – 17 mln zł. Po spotkaniu marszałka i prezydenta miasta z ministrem, centralna unijna dotacja miała wynieść 78 mln zł, miasta -17 mln zł, a województwa – 15 mln zł. Kwota ta miała – zgodnie z decyzją podjętą na październikowym sejmiku – zostać wpisana do Kontraktu Programowego, pod warunkiem, że ministerstwo obrony narodowej przekaże pieniądze na budowę drogi od mostu w Pomorsku do Sulechowa. 14 grudnia ub.r. przyszło potwierdzenie, że tak się stanie. Bo to ważny dla obronności kraju odcinek. Koszt tej inwestycji to 130 mln zł.
Skomunikowanie mostu w Pomorsku z Sulechowem i trasą S3 cieszy burmistrza Wojciecha Sołtysa, bo Sulechów i gmina stawia na rozwój gospodarczy, a z 300 hektarów do zagospodarowanie wiele już zostało zabudowanych.
Jakie są plany związane z obwodnicą zachodnią?
Według planów prace projektowe zachodniej obwodnicy powinny zakończyć się w przyszłym roku, a budowlane trwać w latach 2024-2026, choć urzędnicy maja nadzieję, że uda się je zakończyć do końca 2025 roku. W przypadku budowy mostu w Pomorsku prace projektowe przewiduje się w latach 2022-2024, a roboty budowlane w latach 2024-2026. Jeśli zaś chodzi o budowę drogi z Pomorska do Sulechowa to jest ona zaplanowana na lata: 2023-2025 (projekt budowlany) i 2025-2027 (roboty budowlane).
CZYTAJ TEŻ NA NASZYM PORTALU:
- Horror w Zielonej Górze. Koszykarze Enei Zastalu BC po raz drugi wygrali ze Śląskiem Wrocław. Do półfinału potrzeba tylko jednej wygranej
- Zielona Góra. Przyroda w Parku Tysiąclecia budzi się do życia. Przepięknie ujęcia z ziemi i powietrza
- Lany poniedziałek w Raculi! Strażacy OSP zgodnie z tradycją polewali domy mieszkańców na szczęście
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?