Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gorsze wyniki studentów? Przyczyną zbyt wczesne zajęcia na uczelniach. Naukowcy potwierdzają, że studenci i licealiści powinni spać dłużej

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Wykłady i lekcje zaczynają się za wcześnie. Nauka byłaby efektywniejsza, gdyby studenci mogli się wyspać. Są na to dowody naukowe
Wykłady i lekcje zaczynają się za wcześnie. Nauka byłaby efektywniejsza, gdyby studenci mogli się wyspać. Są na to dowody naukowe 123rf.com
Spanie na wykładach, trudności w koncentracji to wina... złego rozkładu zajęć. Istnieje wyraźna korelacja pomiędzy wczesną porą rozpoczynania zajęć na uczelni a mniejszą ilością snu, słabą frekwencją i obniżoną średnią ocen – wynika z analizy przeprowadzonej przez singapurskich naukowców. Badanie dotyczyło studentów, ale naukowcy zaznaczają, że problem dotyczy także licealistów. Uczniowie powinni się wysypiać, a zbyt wczesne zajęcia utrudniają pełną koncentrację i efektywne przyswajanie wiedzy.

Spis treści

Lekcje i wykłady powinny zaczynać się o późniejszej godzinie

Najnowsze badanie, opisane na łamach pisma „Nature Human Behaviour”, wykazało, że późniejsza godzina rozpoczynania nauki mogłaby pozytywnie wpłynąć na oceny zarówno studentów, jak i licealistów.

Jest to zgodne z licznymi doniesieniami z ostatnich lat wskazującymi, że przesunięcie porannych lekcji na nieco późniejszą porę wiąże się z lepszą jakością snu, która z kolei przekłada się na mniejszą senność w ciągu dnia i lepsze osiągnięcia naukowe.

Badania frekwencji snu są jednoznaczne

Zespół medyków z w Duke-NUS Medical School przeanalizował dane zebrane od dziesiątek tysięcy singapurskich studentów. Dane dotyczyły m.in.

  • ich połączeń Wi-Fi;
  • logowania do cyfrowych uniwersyteckich platform edukacyjnych;
  • aktywności określanej za pomocą specjalnych zegarków, które stale monitorowały jakość snu młodych ludzi;
  • frekwencji na zajęciach.

Na ich podstawie naukowcy ustalili, że wczesne godziny rozpoczynania nauki wiązały się z wyraźnie niższą frekwencją, a wielu studentów, którzy dotarli na zajęcia, regularnie... spało podczas wykładów!

Co ciekawe wyliczono, że wczesnoranne zajęcia przekładały się na utratę średnio godziny snu w ciągu doby. Jeżeli wczesne zajęcia odbywały się we wszystkie lub prawie wszystkie dni robocze, wiązały się również z niższą średnią ocen.

– Jeśli celem edukacji jest przygotowanie uczniów do odniesienia sukcesu i w szkole, i później na rynku pracy, to dlaczego zmuszamy ich do podejmowania szkodliwych decyzji, jakimi są np. opuszczenie porannych zajęć, aby móc się wyspać, albo skrupulatne uczęszczanie na zajęcia jednak kosztem snu? – zastanawia się kierujący badaniem prof. Joshua Gooley.

– Wnioski, do których doszliśmy, są jasne – uniwersytety powinny ponownie rozważyć sens rozpoczynania obowiązkowych zajęć wcześnie rano – dodaje.

A co z rannymi ptaszkami?

Zespół profesora Gooleya planuje zbadać różnice między frekwencją na zajęciach, snem, dobrym samopoczuciem i wynikami w nauce między studentami będącymi tzw. rannymi ptaszkami a nocnymi markami.

– Spodziewamy się, że ci drudzy będą mieli jeszcze większe trudności w nauce wynikające z wczesnoporannych zajęć: dużo niższą frekwencję, krótszy sen, gorsze zdrowie psychiczne i niższe oceny w porównaniu z rówieśnikami – podsumowuje naukowiec.

Źródło:

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gorsze wyniki studentów? Przyczyną zbyt wczesne zajęcia na uczelniach. Naukowcy potwierdzają, że studenci i licealiści powinni spać dłużej - Strefa Edukacji

Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto