Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Skąpo ubrana kobieta reklamuje myjnię w Zabrzu. Sprawą zajęła się Komisja Etyki Reklamy

Arkadiusz Nauka
Reklama utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet. Tak uznał Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, rozpatrujący skargę na zewnętrzną reklamę firmy Auto Spa Zabrze, przedstawiającą skąpo ubraną kobietę.

Seksizm w reklamach wydaje się być już powszechny. Czy do tego typu absurdalnych bilbordów już się przyzwyczailiśmy? Powyżej w galerii prezentujemy fotografie reklam, które... mówiąc subtelnie - raczej nie mieszczą się w granicach dobrego smaku. A jednak są widoczne na naszych ulicach!

Skąpo ubrana kobieta reklamuje myjnię w Zabrzu. Sprawą zajęła się Komisja Etyki Reklamy

Skargę na reklamę zabrzańskiej myjni samochodowej złożyła jedna z konsumentek oburzona wizerunkiem kobiety przedstawionej w seksualnej pozie.

- Reklama samochodowej myjni ręcznej firmy Auto Spa w Zabrzu jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż zawiera treści będące jednoznacznie przykładem seksualizacji wizerunku kobiet. Na reklamie to właśnie kobieta skupia na sobie uwagę odbiorów. Uważamy, iż postać roznegliżowanej kobiety w butach na wysokim obcasie nie ma żadnego związku z reklamowanym produktem, a zatem eksponowanie nagości kobiety jest całkowicie nieuzasadnione – czytamy w skardze.

Konsumentka zwraca uwagę, że wizerunek kobiety został w tym przypadku wykorzystany wyłącznie jako element przyciągający uwagę.

- Negatywnie wpływa na rozwój dzieci i młodzieży, a także obniża u dziewcząt poczucie własnej godności i wartości, które są niezbędne dla prawidłowego kształtowania się osobowości – podsumowała konsumentka.

W czasie posiedzenia Komisji Etyki Reklamy skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent. Który wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Ostatecznie Zespół Orzekający uznał reklamę za niezgodną z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość." Stronom przysługuje prawo odwołania się od uchwały. Firma nie zamierza się odwoływać, ale Mariusz Nowożycki, menadżer myjni, zaznacza, że jego zdaniem reklama nie jest wcale niestosowna.

- To, że kobieta jest w szpilkach i bikini oraz ma trochę piany na udzie nie jest w mojej ocenie czymś gorszącym. Nie uderza też w wizerunek kobiet – przekonuje Nowożycki. Dodaje, że zaskarżone reklamy znikną z Zabrza. Jednak nie ze względu na oburzenie konsumentów.

- Ta reklama po prostu nam się już przejadła, dlatego postanowiliśmy ją zastąpić czymś innym, szczególnie, że od niedawna mamy nowe logo – tłumaczy Mariusz Nowożycki.

Skąpo ubrane panie na billboardach reklamują już niemal wszystko

Dobór treści reklam jest bardzo ważną, a zarazem delikatną kwestią. Jeśli bowiem sugerowanie zakupu określonych artykułów spożywczych, budowlanych czy wyposażenia wnętrz nie budzi wątpliwości, to już jednak piękne modelki na bilbordach i to w skąpych strojach plażowych lub reklamujące np. bieliznę damską zmuszają do zastanowienia się.

Większość bowiem kierowców to mężczyźni, których wzrok, mimowolnie nawet, przesuwa się zza kierownicy na reklamę. I zazwyczaj dekoncentrując prowadzącego pojazd, koncentruje się on nie tyle na przedmiocie reklamy, a więc nie na konkretnej części stroju plażowego czy na danym elemencie bielizny damskiej lub nawet na jej cenie, ale na samej modelce, na pięknie jej twarzy, poszczególnych częściach ciała.

Przeczytaj felieton:
Roznegliżowane modelki na bilbordach przy drogach. Komu to służy?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto