Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa ustawa śmieciowa w Zabrzu. Z wiceprezydent Katarzyną Dzióbą o segregacji i nowych przepisach

Maria Olecha
Maria Olecha
Z Katarzyną Dzióbą, wiceprezydent Zabrza, o segregowaniu odpadów, odpowiedzialności zbiorowej mieszkańców w związku z nową ustawą śmieciową i świadomości ekologicznej zabrzan, rozmawia Maria Olecha.

Im bliżej 1 lipca, tym więcej pytań rodzi się w związku z tzw. nową ustawą śmieciową. Nasi Czytelnicy zadają nam między innymi to o cenę wywozu śmieci. Czy stawka 9,85 zł od osoby za odpady segregowane i 13,85 zł za niesegregowane może się zwiększyć po rozstrzygnięciu przetargu ogłoszonego przez miasto?
Takie ryzyko istnieje. Jednak może się również okazać, że cena usług zaproponowana przez wykonawcę będzie niższa niż zakładaliśmy i wtedy stawki mogą być niższe. Wszystko zależy od tego, kto wygra przetarg na gospodarowanie odpadami w mieście.

Kiedy poznamy tę firmę i dowiemy się, ile faktycznie będziemy płacić?
Do końca kwietnia czekamy na oferty w ogłoszonym przetargu. Musimy mieć czas na ich dokładne przeanalizowanie, więc realny termin to koniec maja. Oczywiście jeśli nie będzie procedury odwoławczej, bo ta naturalnie opóźni cały proces wyłonienia wykonawcy.

Kiedy rozmawiałam z panią Krystyną Kurowską, doradcą prezydent Zabrza ds. gospodarowania odpadami, powiedziała mi, że w Zabrzu będziemy potrzebować pięciu pojemników do segregacji. Są jednak miasta, gdzie kontenerów ma być sześć albo cztery. Skąd te różnice?
Uwzględniliśmy wszystkie zapisy nowej Ustawy o gospodarowaniu odpadami przez gminę. Powinno być minimum pięć pojemników na odpady, aby selektywna zbiórka była prowadzona prawidłowo. Do żółtych pojemników będziemy wyrzucać plastyk i opakowania wielomateriałowe, do zielonych szkło, do niebieskich papier, do brązowych odpady biodegradowalne, a do czarnych - odpady zmieszane.

W Katowicach będzie zbiórka metalu. A gdzie my będziemy wrzucać puszki po napojach czy konserwach?
Uznaliśmy, że łatwo jest rozdzielić lekkie PET-y od odpadów metalowych, dlatego nie będziemy ich segregować oddzielnie. O tym, w jaki sposób prawidłowo segregować odpady, będziemy mieszkańców jeszcze informować dostarczając im specjalne książeczki. Ponadto wiele wątpliwości rozwialiśmy podczas spotkań z mieszkańcami. Odbyliśmy spotkania we wszystkich dzielnicach. Teraz spotykamy się z przedsiębiorcami.

Nasi Czytelnicy i Internauci pytają także o to, czy miasto zakupi kontenery do segregacji odpadów, czy muszą to zrobić spółdzielnie, zarządcy i właściciele nieruchomości, wspólnoty mieszkaniowe itd.?
Dzisiaj obowiązek wyposażenia w pojemniki ciąży na właścicielu lub zarządcy nieruchomości. Nowelizacja Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie umożliwia nam przejęcie tego obowiązku. Wsłuchując się w głosy mieszkańców zdecydowaliśmy, że firma, która wygra przetarg na gospodarowanie odpadami w Zabrzu, wyposaży nieruchomości w pojemniki do selektywnej zbiórki. Projekt uchwały w tej sprawie zostanie przedstawiona radnym na najbliższej sesji rady miasta.

Zabrzanie zapłacą dodatkowo za kontenery do segregacji śmieci?
Nie. Będzie to uwzględnione w opłacie - wykonawca skorzysta z rozliczenia kosztów w czasie.

Wielu zarządców i właścicieli nieruchomości zdecydowało się na segregację, bo jest tańsza. Załóżmy, że w bloku jest 25 mieszkań. Wszystkie rodziny zadeklarowały selektywną zbiórkę. Ale tylko rodziny z 23 mieszkań segregują śmieci. Będzie w związku z tym odpowiedzialność zbiorowa? Albo w przypadku, kiedy część lokatorów chce segregować, a część nie? Też wszyscy zapłacą więcej?
Niestety tak. Musimy przekonać mieszkańców, że warto dbać o środowisko. Musimy się nauczyć, że śmietniki warto zabudować, zabezpieczyć, zamykać. Sąsiad powinien pilnować sąsiada. Sama mieszkam we wspólnocie, która dzieli śmietnik ze spółdzielnią mieszkaniową, wiem, że członkowie spółdzielni nie chcą segregować. Chcę przekonać sąsiadów do stworzenia własnego śmietnika i segregacji, bo będzie to opłacalne finansowo. Jeśli miasto nie osiągnie wyznaczonych poziomów odzysku, różnica w opłatach ulegnie zwiększeniu. Jestem dobrej myśli, liczę na wysoką świadomość ekologiczną mieszkańców.

Ile deklaracji wpłynęło już do urzędu?
Ok. 7 tys. Powinno być ok. 12 tys. Ostateczny termin złożenia deklaracji to 30 czerwca.


Wywóz odpadów

Częstotliwość wywozu odpadów z posesji prywatnych oraz osiedli czy wspólnot jest precyzyjnie określona w uchwale rady miasta. I tak odpady komunalne zmieszane z posesji jednorodzinnych będą odbierane raz na dwa tygodnie, a z posesji wielorodzinnych - dwa razy w tygodniu. Odpady segregowane z posesji jednorodzinnych będą wywożone raz w miesiącu, a z wielorodzinnych - raz w tygodniu.Natomiast odpady biodegradowalne (w tym odpady zielone) z posesji jednorodzinnych mają być wywożone co najmniej raz na dwa tygodnie, zaś z posesji wielorodzinnych co najmniej raz w tygodniu. Ponadto firma, która wygra przetarg, będzie też przeprowadzała zbiórkę odpadów wielkogabarytowych - dla posesji jednorodzinnych cztery razy w roku, a dla wielorodzinnych - raz w miesiącu - oraz odpadów budowlanych - dla posesji jednorodzinnych dwa razy w roku, dla wielorodzinnych - cztery razy w roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto