Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ustawa śmieciowa w Zabrzu. Co musisz wiedzieć o rewolucji śmieciowej?

Maria Olecha
Nowa ustawa śmieciowa 2013 w Zabrzu
Nowa ustawa śmieciowa 2013 w Zabrzu ARC.
O rewolucji śmieciowej po 1 lipca i nowych stawkach za wywóz odpadów, związanych z ustawą śmieciową w Zabrzu, z Barbarą Chamigą, zastępcą naczelnika Wydziału Infrastruktury Komunalnej UM w Zabrzu, rozmawia Maria Olecha

Ustawa śmieciowa w Zabrzu - co powinniście wiedzieć?

1 lipca wejdzie w życie tzw. nowa ustawa śmieciowa. Stawki za wywóz odpadów w Zabrzu zmieniły się.
Tak, rada miasta przyjęła nowe stawki. Mieszkańcy, którzy będą segregować odpady zapłacą 8,85 zł od osoby zamieszkującej dane gospodarstwo domowe, a ci, którzy zadeklarowali, że segregować nie będą - 12,85 zł od osoby.

To o złotówkę taniej niż wcześniej państwo zapowiadali. Z czego wynika ta zmiana?
Rozstrzygnęliśmy przetarg na odbiór i wywóz odpadów po 1 lipca. Wygrała firma ASA. To wynik oferty złożonej przez tę firmę. To jest układ samobilansujący się. Z na-szych wyliczeń początkowo wynikało, że stawki w Zabrzu będą wynosiły 9,85 zł od osoby za śmieci segregowane i 13,85 zł za niesegregowane. Jednak po rozstrzygnięciu przetargu i dokładnym przeanalizowaniu okazało się, że stawki mogą być mniejsze.

Czy dla mieszkańców ta zmiana oznacza, że muszą ponownie złożyć deklaracje w sprawie opłaty za śmieci?
Niestety, tak. Ale będziemy o tym informować. Już są roznoszone ulotki informacyjne i regulamin. Informacje są podane w przystępny sposób, także graficznie. Będziemy też wysyłać informacje do mieszkańców pocztą o zmienionych stawkach i numerze konta, na który należy dokonywać opłat.

Po 1 lipca obowiązek gospodarowania odpadami przejmuje gmina. Czy płacąc za wywóz śmieci będziemy w Zabrzu co miesiąc wpłacać pieniądze na konto urzędowe?
Nie. Mieszkańcy domów wielorodzinnych i bloków będą za odpady płacić zarządcy lub administratorowi budynku, czyli będą się rozliczać ze swoim zarządcą (zarządcą wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielnią, właścicielem kamienicy itp.). Zarządca ma obowiązek przekazać nam pieniądze. Bezpośrednio na nasze konto będą płacić mieszkańcy domów jednorodzinnych, którzy dotychczas mieli umowy z firmą na wywóz śmieci.

Jak długo będą obowiązywały nowe stawki?
Przetarg rozpisaliśmy na okres od 1 lipca 2013 roku do 31 grudnia 2014 roku.

Czy będą zniżki dla rodzin wielodzietnych?
Na razie nie, ale rozważamy takie rozwiązanie.

Czy mieszkańcy domków jednorodzinnych muszą sami zakupić worki na śmieci, a zarządy czy spółdzielnie kubły do segregacji?
Nie, firma ASA będzie wyposażać zarówno w worki, jak i w kontenery do segregowania odpadów. W poniedziałek, 17 czerwca firma rozpoczęła ustawianie nowych kontenerów.

Worki i kubły są bezpłatne?
Tak, mieszkańcy nie będą za nie dodatkowo płacić.

Do prawidłowej segregacji będziemy potrzebować pięciu pojemników.
Zgadza się. Do żółtych pojemników będziemy wyrzucać plastik i opakowania wielomateriałowe, do zielonych szkło, do niebieskich papier, do brązowych odpady biodegrado-walne, a do czarnych - odpady zmieszane. Śmieci z kubłów z odpadami zmieszanymi będzie segregować firma ASA. Mieszkańcy pytają też, gdzie wyrzucać np. popiół - do odpadów zmieszanych.

Ustawa śmieciowa w Zabrzu - jak segregować?

Jeśli w myśl nowej ustawy śmieciowej w Zabrzu zadeklarowaliście segregowanie odpadów po 1 lipca, musicie wiedzieć, że odpady trzeba podzielić na pięć kategorii. Dlatego warto już w domu śmieci rozdzielać.

I tak do kubła w kolorze niebieskim trzeba wrzucać: gazety, czasopisma, katalogi, broszury, ulotki, reklamy, książki, zeszyty, papier do pisania, papierowe torby na zakupy, kartony, tektury, tekturę falistą, papier kserograficzny, papier szkolny i biurowy, koperty, prospekty.

W kontenerze żółtym powinny się znaleźć: nakrętki, zgniecione opakowania po napojach typu PET, kosmetykach i chemii gospodarczej, plastikowe worki, torebki i reklamówki, koszyki po owocach i pojemniki po wyrobach garmażeryjnych, plastikowe opakowania po żywności, a także wszelkie inne produkty lub opakowania z tworzyw sztucznych, które oznakowane są symbolem recyklingu, opakowania wielomateriałowe np. kartony po mleku i sokach, opakowania metalowe i aluminiowe (kapsle, pokrywki słoików, puszki, pudełka, folia aluminiowa). To ważne, bo do kubłów na plastik będziemy także wyrzucać opakowanie wielomateriałowe i metalowe.

Zielony kontener jest przeznaczony na: szklane butelki oraz słoiki po napojach i żywności, szklane opakowania po napojach alkoholowych, a także inne przedmioty szklane ze znakiem GL70, GL71 oraz GL72.

W kuble brązowym powinny wylądować: obierki z warzyw i owoców, skorupki jaj, stare pieczywo, fusy po kawie (również z filtrem papierowym) i herbacie, łupiny orzechów, ziarna i pestki, zwiędłe kwiaty i rośliny, odpady z ogrodów (trawa, liście, gałązki itp.), opakowania z folii biodegradowalnej.

Do kontenera czarnego wrzucać będziemy: kompletnie wygaszony popiół z pieca, kominka i grilla, zużyte środki higieny osobistej, resztki po posiłkach (np. wędliny, mię-sa i kości), tłusty i zabrudzony papier (np. po maśle), opakowania po olejach spożywczych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto