Na zwołanej w czwartek konferencji prasowej spółka DTŚ SA podsumowała 500 dni prac przy budowie Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. O postępach można przekonać się gołym okiem jadąc chociażby autostradą A1. Problemów jednak również nie brakuje, a dotyczą one odcinka G2 w centrum Gliwic.
Budowa DTŚ: w Zabrzu już asfalt
Najbardziej zaawansowane są prace na zabrzańskim odcinku drogi prowadzącym od ronda przy ul. de Gaulle'a do granicy z Gliwicami. Tam na niemal całej długości drogi, poza obiektami inżynieryjnymi, pojawiły się już pierwsze warstwy asfaltu.
Obiekty, o których mowa, to wiadukty i mosty nad torami kolejowymi, potokiem Guido, węzeł z ul. Rossevelta oraz tunel w ciągu ul. Jaskółczej. W stanie surowym są one gotowe już całkowicie. Pozostaje połączenie ich z drogą i stworzenie nawierzchni.
Ten odcinek DTŚ ma być oddany na przełomie czerwca i lipca 2014 roku, a więc zgodnie z planem.
Budowa DTŚ: odcinek w Sośnicy również zgodnie z planem
Kolejny fragment budowy średnicówki, to odcinek G1 prowadzący od granic z Zabrzem do węzła z ul. Kujawską. Tu prace mają inny charakter, niż w Zabrzu. Zamiast nasypów przeważają wiadukty, podpory czy mosty. Takich obiektów inżynieryjnych ma powstać aż 14.
Największym z nich jest budowany właśnie węzeł z autostradą A1. Do końca tego roku powinny zakończyć się prace nad samą autostradą. Później robotnicy zajmą się łącznicami. Ponadto na sośnickim odcinku znajdą się również mniejsze wiadukty nad ulicami: Kujawską, Błonie, Wschodnią oraz torami kolejowymi.
Do tej pory na odcinku G1 całkowicie przebudowano podziemne sieci, mosty i wiadukty wykonano w ok. 60 proc., a roboty drogowe są na poziomie 35 proc. Przed czasem przebudowano i oddano do ruchu ul. Kujawską.
- Do końca roku odcinek w Sośnicy będzie gotowy w 59 proc. Planujemy oddać go do użytku we wrześniu przyszłego roku - mówi Marian Hacuś, prezes zarządu DTŚ SA.
Budowa DTŚ: problemy w centrum Gliwic
O ile dwa poprzednie odcinki nie budzą kontrowersji, o tyle problemy pojawiają się na fragmencie G2 w centrum Gliwic. Prace miały tu zakończyć się do grudnia 2014 roku, a więc droga mogłaby być oddana wiosną 2015. Tak się jednak nie stanie.
- Ten rok na budowie odcinka G2, mimo iż prace prowadzone były cały czas, uważamy jednak za w pewnym sensie stracony. Roboty były realizowane na miarę finansów, a jak wiemy, z finansowaniem inwestycji związane były pewne zawirowania. W efekcie planujemy oddać ten fragment na przełomie września i października 2015, a więc jeszcze w terminie wymaganym do rozliczenia inwestycji - tłumaczy Hacuś.
Śródmiejski odcinek DTŚ będzie jednym z najtrudniejszych na całej długości trasy. Znajdzie się na nim m.in. 8 mostów, z czego jeden, nad Kłodnicą, o długości ponad 500 metrów.
Ogromnym wyzwaniem będzie również budowa tunelu pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa, która właśnie się rozpoczyna. Naturalnie obiekt ten porównywany będzie z katowickim tunelem.
- Technologia budowy jest ta sama, mowa o ścianach szczelinowych, ale już w nieco bardziej zaawansowanym wydaniu. Jesteśmy znacznie bogatsi o doświadczenie po pracach w Katowicach - zapewnia Marian Hacuś.
Gliwicki tunel będzie krótszy, bo mierzyć ma 493 metry przy ponad 650 metrach tunelu w Katowicach. Mimo to znajdzie się w nim więcej kamer czy lamp. Oba obiekty będą składać się z dwóch komór po jednej w każdym kierunku, w który biegnie od 2 do 3 pasów ruchu. W przypadku Gliwic jednak w okolicach łącznic z ul. Dworcową tunel będzie się składał nie z dwóch, a z czterech komór.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?