Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe w Zabrzu zamiast dworca PKP?

Redakcja
Niedawno wyremontowany budynek dworca PKP zostanie zburzony, mimo licznych protestów architektów, historyków i Czytelników DZ. Władze miasta chcą wybudować nowoczesne centrum przesiadkowe. O tym, czy będzie to perełka architektury, czy też szklany potworek górujący nad kamienicami - pisze Maria Olecha.

Nowoczesne centrum przesiadkowe, czyli dworzec na miarę XXI wieku wraz galerią handlową i hotelem ma powstać w Zabrzu do 2016 roku. Nie, to nie żart. Władze Zabrza podpisały w tej sprawie porozumienie z przedstawicielami spółki PKP SA. To oznacza, że nasz niedawno wyremontowany budynek dworca PKP, zostanie zburzony. W jego miejscu powstanie kilkupiętrowy szklany gigant, który połączy funkcje nowoczesnej stacji kolejowej z punktami handlowo-usługowymi.

Krzysztof Lewandowski, wiceprezydent Zabrza, przyznaje, że taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny.

- Jednak jeszcze nic nie jest przesądzone - zastrzega od razu Lewandowski. - Dla zrealizowania tej inwestycji potrzeba ogromnych pieniędzy. Miasto ich nie ma, dlatego partnerstwo publiczno-prywatne to dla nas ogromna szansa - tłumaczy wiceprezydent Zabrza.

Co to oznacza? Urzędnicy rozpiszą konkurs, w którym do końca 2012 roku zostanie wyłoniony inwestor gotowy wyłożyć swoje pieniądze i wybudować w naszym mieście centrum przesiadkowe.

- Do pół roku taki konkurs rozpiszemy. Oczywiście nie mamy gwarancji, że się uda, ale musimy spróbować. Zainteresowanie na rynku jest spore, więc możemy oczekiwać sukcesu - podkreśla Lewandowski.

Jak dodaje, na przygotowanie niezbędnej dokumentacji miasto chce pozyskać dofinansowanie unijne.

Budowa centrum przesiadkowego w Zabrzu oznacza również modernizację linii kolejowej oraz peronów.

- Zajmą się tym PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach rewitalizacji szlaku kolejowego, łączącego Opole, Zabrze i Katowice - informuje Paulina Jankowska z biura prasowego spółki PKP SA.

Centrum przesiadkowe ma ułatwić turystom i mieszkańcom sprawne przesiadanie się do innego środka komunikacji: autobusu lub tramwaju. W sąsiedztwie, jak zapewniają strony porozumienia, ma powstać również wielopoziomowy parking. Inwestycja będzie realizowana w latach 2012-2016.

Nie burzcie go!

Tomasz Malkowski, śląski architekt znany z obrony dworca w Katowicach:
Na współczesnej polskiej architekturze (mam na myśli obiekty z lat 1945-1989) cieniem kładą się dwie rzeczy: jej straszne zaniedbanie oraz historyczne pochodzenie. A budynek nie może być komunistyczny, co najwyżej powstać w okresie komuny.

Dworzec w Zabrzu wymaga zmian, być może nawet sporej przebudowy. Ale tej architekturze należy się szacunek. To kawałek abstrakcyjnej, geometrycznej architektury późnego modernizmu.

ZAMÓW NEWSLETTER "ZABRZE I ŚLĄSK"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto