Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa DTŚ w Zabrzu jest na ukończeniu. Gliwice połączą się z Drogową Trasą Średnicową w 2014 roku

Maria Olecha
DTŚ będzie się kończyć w centrum Zabrza, na rondzie de Gaulle'a...
DTŚ będzie się kończyć w centrum Zabrza, na rondzie de Gaulle'a... fot. Arkadiusz Gola
DTŚ dotarła już do centrum Zabrza. Trasa jest prawie gotowa. Do Gliwic dojedziemy tą ważną drogą najwcześniej w 2014 roku

W Gliwicach z wielką niecierpliwością czekamy na moment, kiedy Drogowa Trasa Średnicowa dotrze do miasta. Chcemy szybko i łatwo dojechać do Chorzowa i stolicy aglomeracji śląskiej. Niestety, musimy się jeszcze uzbroić w cierpliwość

- Jeżeli prace ruszą w założonych terminach, to zabrzańskie odcinki od centrum Zabrza na węźle de Gaulle'a do granicy z Gliwicami mogą być gotowe do połowy 2014 roku - mówi Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA, spółki, która jest inwestorem zastępczym.

- Wybudowanie odcinków gliwickich możliwe byłoby do końca 2014 roku - twierdzi Żak.

Miasto wyburzyło domy przy ul. Jagiellońskiej, które stały na trasie zaprojektowanej w naszym mieście drogi. Ciężki sprzęt wyburzył kilka budynków właśnie przy ul. Jagiellońskiej i dwa przy ul. Dworcowej. Nowe mieszkania otrzymało w związku tym w sumie 110 rodzin.

Przypomnijmy, że podczas konsultacji społecznych przeprowadzonych jesienią 2009 roku większość gliwiczan opowiedziała się za budową DTŚ w proponowanym przez inwestora kształcie i śladzie. Średnicówka pobiegłaby od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej w Gliwicach, dalej do ul. Królewskiej Tamy i węzła z DK88.

Warto przypomnieć, że Stowarzyszenie Gliwiczanie dla Gliwic nie zgadza się z zaprojektowaną trasą średnicówki w Gliwicach. Członkowie organizacji sprzeciwiają się przebiegowi drogi przez ścisłe centrum Gliwic - ok. 500-metrowy tunel miałby rozpoczynać się na wysokości ul. Dworcowej, a kończyć na ul. Fredry, która z kolei styka się z pięknym Parkiem Chopina.

Tymczasem roboty budowlane w Zabrzu są naprawdę na ukończeniu i drogowcy opuszczą trasę w kwietniu, przed otwarciem jej dla samochodów trzeba będzie zrobić odbiory techniczne.

- Nie wiemy, jaka będzie zima i jak długo potrwa, ale nawet przy minusowej temperaturze możemy wykonywać niektóre prace wykończeniowe - mówi Marian Cieślak, inżynier kontraktu w DTŚ SA.

Jak wspomina, budowa blisko pięciokilometrowego odcinka średnicówki w naszym mieście nie była prosta. Drogowcy musieli przekopać poprzemysłowy, silnie zurbanizowany teren.

- Problemów było dużo. Ludzie mieli na tym terenie ogródki, podczas robót natknęliśmy się na szyb górniczy, którego nie było w projektach. Zresztą to pokopalniany teren, który miał więcej takich niespodzianek nigdzie nie ujętych w dokumentach - wspomina Marian Cieślak.

Wspomniany szyb górniczy pochodzi z drugiej połowy XIX wieku, a dokładniej fragmenty fundamentów zespołu szybowego "Schmeider" na Zaborzu. Znajdowały się około 300 m w kierunku zachodnim od granicy Zabrza z Rudą Śląską. Drogowcy natknęli się na nie latem 2009 roku.

Na zabrzańskich odcinkach średnicówki do zrobienia pozostało niewiele. Trzeba m.in. zamontować w kilku miejscach ekrany akustyczne, wykończyć drogę i postawić znaki.

Czy Drogowa Trasa Średnicowa odkorkuje Gliwice? Dlaczego budowa tej drogi z Katowic do Gliwic trwa tak długo? Komentujcie!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gliwice.naszemiasto.pl Nasze Miasto